vrijdag 3 januari 2014

2014-01 Nieuwjaarsgedachte

Nieuwjaarsgedachte
Het nieuwe jaar is begonnen. Daarom begin ik met me aan te sluiten bij alle goede wensen die u al zijn toegekomen. Daarmee zit ik direct weer in het jargon van het gemeentebestuur. Daarvoor is 2014 extra belangrijk. Er is in heel Nederland, en dus ook in Grave, sprake van een verminderende betrokkenheid van de burger voor het werk van zijn of haar gemeenteraad. En dat is een slechte ontwikkeling, tenminste als je van mening bent dat ware democratie inhoudt dat “de burger” het uiteindelijk voor het zeggen heeft. “De burger” staat tussen aanhalingstekens omdat hier niet de individuele burger mee wordt bedoeld, maar het belang van de burgerij in het algemeen. Democratie houdt dan ook niet in dat je altijd je zin krijgt. 

Democratie is dan ook een zaak van de hele gemeenschap. Dat het daarmee de verkeerde kant op gaat is niet alleen een zaak van de bestuursorganen maar zeer zeker ook van de burgers zelf. Dat kan en moet veelal via allerlei organisaties, maar ook de individuele burger hoort belangstelling te hebben en te tonen.


Om de relatie burger-bestuur te verbeteren zijn we de inmiddels bekende website www.gravekiest.nl begonnen. Kiezen houdt meer in dan stemmen. Ik werk daar ook aan mee en kan me in deze weblog dus beperken tot bespreken van de commissie- en raadsvergaderingen. Natuurlijk zijn er raakvlakken maar daar zijn “links” een goed hulpmiddel voor. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten