maandag 25 november 2013

2014-95 Commissie Ruimte 3 december

De afsprakenlijst van de vorige vergadering is zoals gebruikelijk. Toegezegd was dat de raad zou zijn geïnformeerd over het standpunt van het college over de 5 sterrenregio. Zou dat zijn gebeurd?

Het vaststellen van de structuurvisie is ongetwijfeld het belangrijkste onderwerp voor deze vergadering en de komende raadsvergadering. Dat vind ik tenminste. In die visie wordt immers de richting aangegeven waarin de ruimtelijke ontwikkeling van onze gemeente moet gaan. Het gaat dus allen die in Grave wonen of/en werken aan. Je zou denken dat die bewoners en ondernemers bij de ontwikkeling van de visie zijn meegenomen. Niets is minder het geval. Ik zal wel vooringenomen zijn maar het hele raadsvoorstel ademt een sfeer van :”burgers bemoei je er niet mee.” In de inleiding van het raadsvoorstel wordt een opsomming gegeven van de gevolgde werkwijze. Daaruit blijkt dat zelfs de gemeenteraad maar zijdelings bij het proces is betrokken. Betrekken van inwoners werd niet nodig geacht, de informatie verkregen bij de Idops kon daarvoor wel dienen. Dat er op 2 september een openbare informatieavond is gehouden was kennelijk niet belangrijk genoeg om in het raadsvoorstel te vermelden. De avond was ook zeer matig bezocht hetgeen gezien de summiere en late aankondiging ook geen wonder was. Er was ook geen enkele poging gedaan belangstelling te wekken. Geen wonder dus dat er maar weinig zienswijzen zijn ingediend. Dat zienswijzen, toch een stap in een formele procedure, moesten worden gebruikt om een aanzienlijk aantal fouten in het ontwerp te verbeteren is ook iets om je over te schamen. Bij het opstellen van een dergelijk stuk maak je toch gebruik van de kennis die in de gemeente voorhanden is.

In het raadsvoorstel wordt nog gesproken van een klankbordgroep. In de stukken is behalve over vergaderdata niets terug te vinden over de samenstelling en inbreng van die groep. Als ik daarbij terugdenk aan hetgeen er met de inbreng van de klankbordgroep bij het vaststellen van de parkeernota 2010 is gebeurd word ik wat achterdochtig.

Vandaar dat ik me werkelijk kwaad maak over de volgende passage in het raadsvoorstel:

"Evaluatie
Mede gezien het beperkte aantal zienswijzen mag vastgesteld worden dat de structuurvisie steunt op een breed maatschappelijk draagvlak.
Na vaststelling zal de structuurvisie digitaal worden aangeboden via de website www.ruimtelijkeplannen.nl en de gemeentelijke website."

In plaats van Evaluatie zal wel Communicatie zijn bedoeld. Het zogenaamde brede maatschappelijke draagvlak weet gewoon van niets.

In de gemeenteraad is eigenlijk Trots de enige fractie die inhoudelijk aandacht heeft besteed aan het tot stand komen van de visie.

Dit alles wil niet zeggen dat het een slecht stuk is. Het bevat veel lezenswaardig en maar weinig waar ik het niet mee eens ben. Alles bij elkaar is het een verhaal waarin alle deuren worden opengehouden. Met deze structuurvisie kan Grave nog alle kanten op. Die zelfde aanpak lees ik in de zienswijzen van provincie en andere overheidsorganen. Ze vinden het allemaal een pracht verhaal doch wijzen er op dat ergens in de ontwikkeling de gemeentelijke plannen nog wel moeten worden getoetst.
Kortom de structuurvisie is weinig sturend.

Één voorbeeld illustreert dat bijzonder. De aansluiting van de N321 op de N324, Elisabethstraat, is al jarenlang een probleem en veel oplossingen zijn al gepasseerd. De structuurvisie laat een tracé tussen Escharen en het Estersveld nog open. Enkele van de ingediende zienswijzen gaan daar ook op in en wijzen die oplossing af. Hierbij mag je niet spreken van “bij voorbaat”. Al vanaf de zestiger jaren is dat tracé afgewezen ofschoon het vermoedelijk het tracé is dat ook financieel het minst onhaalbare is. In de nota van beantwoording worden de bezwaren met de opmerking “in dit kader niet actueel” afgedaan. Dat past in de aanpak om vooral geen deuren dicht te slaan.

In commissie en raad zal dit wel een discussiepunt worden.

Vreemd, en met de bovenstaand vermelde aanpak in strijd, vind ik daarom ook dat in het besluit overdde structuurvisie wel wordt opgenomen dat de gemeente Grave “schaliegasvrij” is. Nu is schaliegas een fossiele energiebron waarbij grote twijfels zijn. Een op zijn minst argwanende houding is dan ook op zijn plaats. Nu weten we niet eens of er wel schaliegas onder onze gemeente zit. Om nu te zeggen dat we schaliegas niet willen is dan ook op zijn minst voorbarig en het doet een deur dicht. Schaliegas heeft in ieder geval één voordeel. We kunnen er elke omleiding van de N321 mee betalen. Let wel ik vind ook dat er heel wat andere mogelijkheden zijn om in onze energiebehoefte te voorzien, te beginnen met het verkwisten te  beperken. Gezien de hele houding van de gemeenteraad ten opzicht van het milieu vind ik nu “schaliegasvrij verklaren van Grave” goedkoop en hypocriet.

Dat een strijdigheid tussen de geurverordening en de structuurvisie wordt opgeheven is een goed en logische zaak, maar ik ben er niet zeker van dat er verder geen tegenstrijdigheden en lacunes meer zijn. Er ligt ook nog zo iets als een waterfrontvisie die ophoudt bij de Oude Haven en ook de aansluiting met visies van omliggende gemeenten is belangrijk.

Het verlengen van de overeenkomsten met Visio is onvermijdelijk. Er wordt niets gezegd over een mogelijkheid die verlenging te koppelen aan nadere voorwaarden, zoals een parkeerplaats of een omleiding van de N321 achter de Hampoort zoals in één van de zienswijzen bij de structuurvisie is gesuggereerd.

Er wordt ook een voorstel gedaan om aan te sluiten bij een onderzoek naar de aanleg van Breedband in het Land van Cuijk. In het voorstel wordt gesproken van “verglazen van de gemeente”. Bedoeld wordt het aanleggen van een glasvezelnet dat voor iedereen beschikbaar is. Een kostbare aangelegenheid waaraan de gebruikers zullen moeten meebetalen. Onderzoek naar draagvlak is dan ook gewenst.
Daar kan ik alvast iets aan bijdragen. Zolang het internet maar sneller is dan ik kan lezen en typen, en dat is nu zo, hoeft het van mij niet. Nu ben ik solidair genoeg om te accepteren dat ik iets moet bijdragen aan de behoeften van plaats- en eventueel streekgenoten.
Vooralsnog vind ik wel dat beter geld en tijd kan worden besteed aan het verbeteren, en dus ook versnellen, van het verkrijgen van gemeentelijke informatie via het bestaande net. Vandaar ook mijn eerder commentaar op de gemeentelijke website.

Wat het onderzoek betreft nog het volgende: “onderzoek alles en behoud het goede”.


Dat lijkt mij een goed slotwoord en dus laat ik het hierbij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten