maandag 26 november 2012

Het Wisseveld blijft geheim of toch niet?


Het Wisseveld
In de laatste raadsvergadering heeft de raad conform het advies van de bezwarencommissie besloten de heer Sparidans en mij niet ontvankelijk te verklaren in ons verzoek de geheimhouding van enkele documenten inzake het Wisseveld op te heffen. Door ons niet ontvankelijk te verklaren hoefde de raad geen antwoord te geven op de vraag of de geheimhouding wel terecht was. En dus blijven de heer Sparidans en ik en met ons heel Grave in het ongewisse. Waar zijn die 10 miljoen gebleven en wat heeft de gemeente eigenlijk nog te vertellen bij de ontwikkeling van het Wisseveld?
Laat ik ook een positieve opmerking maken. De raad heeft op dinsdag 13 november het besluit genomen en op vrijdag 16 november had ik het in huis. Ik hoop dat het nu standaard wordt een besluit direct mee te delen; het kan dus wel. Er werd meegedeeld dat ik bij de rechtbank nog bezwaar kan maken. Dat is echter zinloos en dus doe ik dat niet.

Het inhoudelijke argument om de zaak geheim te houden is steeds geweest dat door openbaar maken het financieel en economisch belang van de gemeente zou kunnen worden geschaad. Dat zou komen omdat er bedrijfsgegevens van derden in zouden staan.

Herhaaldelijk en nog tijdens het spreekrecht heb ik de raad er op gewezen dat zij ook uit eigener beweging openheid over het Wisseveld zou kunnen geven. Het rekenkamerrapport zou daar een goed handvat voor kunnen zijn. Daar werd wel wat over gesputterd, maar uiteindelijk geen uitspraak over gedaan. Zelfs werd het college niet gesommeerd eens op te schieten met het geven van hun reactie op dat rekenkamerrapport. Inmiddels is ook de rekenkamer in slaap gebracht. Wat ik daarvan vind heeft u al in de bijdrage van Wil Baaijens kunnen lezen.

Opvallend was wel dat dhr. Van Geest, die van alle raadsleden het bewuste contract waarschijnlijk het beste kent, geen problemen had met openbaar maken.

Het moet toch mogelijk zijn een antwoord te geven op een aantal kernvragen zonder daarbij de bedrijfsgegevens van anderen bekend te maken. Ik zal er hier enkele stellen.

·         Wat is er in het contract geregeld over de looptijd en de mogelijkheid van ontbinden van het contract en de consequenties daarvan?
·         Wie zijn grondeigenaren in het Wisseveld? Dat zijn openbare gegevens die iedereen uit het kadaster kan halen, maar die de gemeente natuurlijk paraat heeft. Een onderscheid tussen gemeente GBB en derden is voldoende
·         Bekend is dat de gemeente en BGG ieder voor 50% deelnemen in de grondexploitatie. Zijn alle gronden die eigendom zijn van GBB en gemeente in het contract betrokken?
·         Wat houdt het voor 50% deelnemen in? Ik kan me voorstellen dat beide partijen hun gronden hebben ingebracht tegen een bepaalde waarde. De aankoopsommen zijn kadastraal bekend, maar het kan natuurlijk zijn dat partijen elk een andere waarde hebben ingebracht en misschien zelfs ieder op een eigen wijze. Dat zou een geheim gegeven kunnen zijn. In dat geval is het ook speculatief en niet netjes van de gemeente. Hierbij geldt natuurlijk dat geen antwoord ook een antwoord is.
·         Welke financiĆ«le verplichtingen hebben de partijen tegenover elkaar. Uit de stukken voor de vergadering van 20 december 2011 valt af te leiden dat er over de waarde (=aankoopsommen?) rente wordt toegerekend. Als GBB op deze manier meer grond heeft ingebracht dan de gemeente, en dat zal zo wel zijn. Is de gemeente jaarlijks een bedrag kwijt aan GBB. Is dat 2 ton? Nu het contract is niet is verbroken gaat die betaling natuurlijk door. Kennelijk is in het verleden die rente steeds bij de schuld aan GBB bijgeschreven. Bij de laatste GREX zou dat vereffend zijn en kan met een schone lei worden begonnen. Wordt vanaf nu een nieuwe schuld opgebouwd of jaarlijks verrekend?
·         Uit het voorgaande is af te leiden dat de gemeente zakelijke belangen heeft om het Wisseveld zo snel mogelijk vol te bouwen en gezien de markt zijn alle andere plannen in de gemeente en wellicht ook daarbuiten concurrerend. Klopt dat?
·         Als ik het goed heb begrepen doet de gemeente niet mee in de bouwexploitatie en heeft daar dan waarschijnlijk ook niets over te zeggen. Dat zou ook betekenen dat GBB bepaalt wat en wanneer er wordt gebouwd. Aangezien GBB voor 50% meedoet in de grondexploitatie heeft de gemeente daarin ook geen wapen om bij GBB iets af te dwingen
·         Heeft GBB ook verplichtingen over bouwtempo en dergelijke? Bijvoorbeeld in de zin dat als GBB niet voor een bepaalde datum aan het bouwen is de overeenkomst wordt ontbonden.
Er zijn nog wel meer vragen bijvoorbeeld over het bestemmingsplan. Dat zal over enkele jaren moeten worden herzien. Mogelijk biedt dat mogelijkheden alhoewel er dan wel een rekening voor planschade zal komen ofschoon je dat ook weer bedrijfsrisico voor een projectontwikkelaar zou kunnen noemen.

Naar de mogelijkheden om via de rechter tot ontbinding te komen zal ik maar niet vragen. Daarmee zou je echt slapende honden wakker kunnen maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten